torsdag 22. november 2012

Team Viewer

Team Viewer


Team Viewer er et nytting program for fjernhjelp. Det er det mest kjente programmet for denne bruken, og det mest brukte. Utseende ser profesjonelt ut, men det er veldig enkelt og greit lagt opp. På denne måten kan de aller fleste kunne bruke programmet, og for de med mer avanserte behov, ligger dette også lett til rett.

Installasjon

Installasjonen gikk veldig greit. Ingen skjulte programmer som legges til, eller ubrukelig toolbars. Man fikk også muligheten til å legge til PCen, for enkel adgang via en nettleser. Her måtte man skrive inn et egendefinert passord. 

Slik ser det ut når man legger til en PC for enkel tilgang. Det er veldig fort gjort, og man kan legge til så mange PCer som man ønsker, sett at de har Team Viewer installert. Slik får man tilgang til maskiner som står utilgjengelig til, eller for å lettere hjelpe noen. 

Grensesnitt

Utseendemessig ser Team Viewer ut som et av de mer profesjonelle programmene. Allikevel er det gjort på en veldig forståelig måte, slik at brukerne ikke skal slite med å finne de forskjellige funksjonene. 

Bilde til høyre viser oss akkurat dette. Her skal jeg koble til en PC. og får valg om hvor mye tilgang jeg skal ha og hvordan jeg skal autentisere meg på den andre PCen. I en bedrift er dette veldig nyttig, da man kanskje ikke skal ha helt full tilgang. Man får også forhåndsinnstilt passordene. Det kan være både positivt og negativt, da sikkerheten minsker med faste passord. På den positive siden er det veldig lett for brukerne å ha det ene passordet å forholde seg til. 
Det skal også være mulig å lage snarveier, slik at brukeren må trykke på et ikon for at fjernhjelperen får tilgang.

Et eksempel på hvordan man forhåndsinnstiller et passord.





Når man har koblet seg til brukeren ser det noenlunde slik ut. Nå kan du bruke PCen som vanlig. Den øverste linjen er hvor du finner funksjoner, for eksempel for å restarte bruker-PCen, sende og motta filer, slå på video- og stemmesamtaler. Stort pluss at man dra filer fra det eksterne skrivebordet, til sitt eget. På denne måten kan IT-arbeiderne jobbe effektiv med å oppdatere systemer, legge inn ny programvare eller utføre rutine-vedlikehold. 

Hva syns jeg?

Personling liker jeg andre alternativer, som Chrome Eksternt skrivebord bedre. Team Viewer blir rett og slett for luggete for meg. Det henger veldig etter, selv når man utfører enkle operasjoner som å flytte på snarveier. Men, Team Viewer har også funksjoner som jeg liker veldig godt. Da snakker jeg om muligheten til å overføre filer mellom PCene, velge bildekvalitet på det eksterne skrivebordet og muligheten til å ha samtaler over Team Viewer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar