tirsdag 15. januar 2013
AD Informasjon
Det finnes også helt sikkert tilfeller der serveren krever at enkelte komponenter som vanligvis ikke kan byttes i fart, kan byttes. Men disse tilfellene er sjeldne og helt ekstreme.
fredag 11. januar 2013
Server 2008 roller
- Hvilke roller har du installert på din server?
På serveren min har jeg innstallert DHCP-server, DNS, Active Directory. På denne måten kan jeg kjøre en liten bedriftserver.
- Hva er en DNS server?
DNS står for Domain Name System, og er tjenesten som kobler domenenavnet til ip-adressen og gjør det mulig å sende riktig informasjon til riktig sted på nettet.
- Hva er Active Directory Domain Services?
Det er grunnmuren for nettverk bygget i Server 2000 og oppover. AD DS tilbyr strukturert og sikker datalagring for brukere, printere og lignende, samt lokalisering og samarbeid med slike enheter.
- Hva er Windows Server Update Service?
Det er et program, eller en tjeneste, som behandler og kjører ut oppdateringer og hotfix'er til flere maskiner samtidig. WSUS laster ned oppdateringene fra Microsoft, og kjører det ut fra serveren. Slik slipper man å overbelaste linjen inn til bedriften, da det bare lastes ned en gang.
- Forklar hva AD LDS er.
AD LDS, eller Active Directory Lightweight Directory Services, er akkurat det samme som AD DS, der forskjellen er at LDS ikke er domene-kontrollert, og lagrer informasjonen sin på en mappebasert løsning, istendenfor database.
- Hva er Windows Rights Management?
Det er en tjeneste som tar var på krypteringer, som for eksempel krypteringer av en harddisk, og deler det ut igjen til de brukerne som har tilgang til det. Det må også aktiveres og spesifiseres fra server-siden før det fungerer.
Server 2008 Introduksjon
- Hva er de viktigste maskinvarekravene for å kjøre Windows 2008 server?
De viktigste systemkravene er som følger:
Minst 1 GHz x86 prosessor eller 1,4 GHz x64 prosessor, men det anbefales med 2 GHz eller raskere. Minst 512 MB RAM , men det abefales med 2 GB eller mer. Maksimal RAM for 2008 Server er 2 TB. Man må også ha minst 10 GB harddisk, men anbefalt er 40 GB eller mer.
- Hva kreves for å kjøre Windows 2008 server med Hyper-V?
Det er nesten akkurat det samme som svaret over. Den eneste forskjellen er at man må ha en prosessor som støtter Microsoft sin V-Teknologi, men dette er noe som støttes av 99.9% av nye prosessorer.
- Hva er Server Manager?
I 2008 Server, kom det en ny funksjon kalt Server Manager. Denne funksjonen er utformet slik at IT-arbeidere som har ansvaret eller jobber med serverere, skal kunne utføre oppgaver og legge til "roller" på en veldig enkel og behagelig måte. Etter man har vært gjennom alle stegene i Initial Configuration . Om man har skrudd av Initial Configuration, vil også Server Manager starte automatisk.
- Hva er Server Core installasjon?
Server Core er serveren uten GUI, som bare kjører på kommandoer. Det er slik for å kunne kjøre servere som ikke krever like mye, da den krever mye mindre uten GUI.
Server Core kommer som et alternativ når man installerer Standard, Enterprise og Datacenter- utgavene av Windows Server. Core er også strippet av alle funksjoner som ikke er helt nødvendig for å kjøre en server, slik som Internet Explorer.
Vanlige små-bedrifter har ikke så mye å spare inn på Core, da de ikke kjører så veldig mange servere.
Større bedrifter derimot, som for eksempel Google, vil kunne spare inn massevis av penger og utstyr ved å kjøre Core.
Server Core kommer som et alternativ når man installerer Standard, Enterprise og Datacenter- utgavene av Windows Server. Core er også strippet av alle funksjoner som ikke er helt nødvendig for å kjøre en server, slik som Internet Explorer.
Vanlige små-bedrifter har ikke så mye å spare inn på Core, da de ikke kjører så veldig mange servere.
Større bedrifter derimot, som for eksempel Google, vil kunne spare inn massevis av penger og utstyr ved å kjøre Core.
- Hva er Hyper-V?
Hyper-V, eller Viridian, er et program som gjør at du kan kjøre virtuelle servere på servere. Tjenesten er utviklet av Microsoft, og kan installeres som rolle på serveren din. Hyper-V har ganske lave systemkrav for å kunne kjøre,
- Hva er IIS 7.0?
Det er en samling web-tjenester, slik som FTP, Web, SMTP etc. IIS står for Internet Information Services.
torsdag 10. januar 2013
HP ProCurve Manager
HP ProCurve Manager, eller PCM, er et adminastrivt verktøy for å holde styr på HP-switcher. Med PCM kan man administrere oppdateringer til switchene, VLAN, se status og feilmeldinger og mye mer.
PCM er en ganske stor fil, ca. 1GB, og tar litt tid å laste ned.
Installasjonen er ganske enkel og tar deg med gjennom alle stegene.
Det første er info om PCM, Lisensavtaler plusspluss.
Dette er ting som bare trykkes fort forbi. Det er heller ikke stort behov for å forandre noenting i første delen av installasjonen, som hvilken mappe det skal legges i, den type ting.
Først her trenger må å se gjennom. Man kan også forandre hvilket domene det ligger i, hvilken ip-adresse det starter fra, brukernavn og passord. Dette er innstillinger som man BØR sjekkes, og forandre hvis det ikke stemmer. Ellers vil det ikke fungere ordentlig når installasjonen er ferdig.
Nå installeres filene. Dette kan ta litt tid. Etter filene er installert, kommer konfigurasjonen, og der er det viktig å holde øynene åpne.
Det starter med enkle ting, som navn på serveren og slike ting. Her kan man egentlig skrive hva man vil, men man bør kalle den noe som man husker, og som ikke er upassende.
Nettverket ditt må starte fra en enhet, og så lenge man har koblet switchene sine sammen riktig, kan man velge en hvilken som helst switch i nettverket. I nettverkskartet blir alle tilkoblede enheter automatisk lagt til, så det har ikke mye å si hvilken enhet du velger her.
Man kan også ha en proxy for nedlastning av for eksempel oppdateringer til switchene. Hvis man ikke skriver noe her, vil PCM hente det fra internett i stedet.
Da er installasjonen ferdig, og forhåpentligvis, vil PCM fungere som det skal. Man er klar for overvåkning av nettverksutstyr på høyt nivå!
PCM har mange funksjoner å holde styr på, men de fleste er godt beskrevet, og lett gjenkjennelige på knappene de har. Det er også en veldig grei hjelp-knapp, som kan være fin om du står helt fast. På YouTube finner man også veiledningsvideoer til nesten hva som helst innen PCM.
En av de greieste funksjonene i PCM, er muligheten til å oppgradere switchen med noen få museklikk. Jeg har også filmet en kort videosnutt som viser hvordan dette gjøres. I videoen ser vi også noen andre ting, som jeg skal forklare litt om og.
Det første vi legger merke til her er nettverkskartet. Her er det veldig oversiktlig på hvor mange enheter som er koblet til, hvordan de er koblet til, hvordan de forskjellige VLAN'ene henger sammen osv. Den midterste switchen, er hovedswitchen. De svarte linjene som gikk til hovedswitchen, er den kablede kobling, altså kabelen som gikk mellom. De fargede, er VLAN. På denne måten ser vi veldig lett om det fungerer, og om det er koblet riktig sammen. I videoen så vi også at switchen med IP-adressen 192.168.2.23 manglet den blå linjen, eller et VLAN. Dette kan fikses i PCM. Man kan legge til, fjerne og modifisere VLAN via PCM. Dette gjør det veldig greit når man har flere enn 1 switch å forholde seg til, da man kan ordne med VLAN på alle switchene samtidig.
PCM er en ganske stor fil, ca. 1GB, og tar litt tid å laste ned.
Installasjonen er ganske enkel og tar deg med gjennom alle stegene.
Det første er info om PCM, Lisensavtaler plusspluss.
Dette er ting som bare trykkes fort forbi. Det er heller ikke stort behov for å forandre noenting i første delen av installasjonen, som hvilken mappe det skal legges i, den type ting.
Først her trenger må å se gjennom. Man kan også forandre hvilket domene det ligger i, hvilken ip-adresse det starter fra, brukernavn og passord. Dette er innstillinger som man BØR sjekkes, og forandre hvis det ikke stemmer. Ellers vil det ikke fungere ordentlig når installasjonen er ferdig.
Nå installeres filene. Dette kan ta litt tid. Etter filene er installert, kommer konfigurasjonen, og der er det viktig å holde øynene åpne.
Det starter med enkle ting, som navn på serveren og slike ting. Her kan man egentlig skrive hva man vil, men man bør kalle den noe som man husker, og som ikke er upassende.
Nettverket ditt må starte fra en enhet, og så lenge man har koblet switchene sine sammen riktig, kan man velge en hvilken som helst switch i nettverket. I nettverkskartet blir alle tilkoblede enheter automatisk lagt til, så det har ikke mye å si hvilken enhet du velger her.
Man kan også ha en proxy for nedlastning av for eksempel oppdateringer til switchene. Hvis man ikke skriver noe her, vil PCM hente det fra internett i stedet.
Da er installasjonen ferdig, og forhåpentligvis, vil PCM fungere som det skal. Man er klar for overvåkning av nettverksutstyr på høyt nivå!
PCM har mange funksjoner å holde styr på, men de fleste er godt beskrevet, og lett gjenkjennelige på knappene de har. Det er også en veldig grei hjelp-knapp, som kan være fin om du står helt fast. På YouTube finner man også veiledningsvideoer til nesten hva som helst innen PCM.
En av de greieste funksjonene i PCM, er muligheten til å oppgradere switchen med noen få museklikk. Jeg har også filmet en kort videosnutt som viser hvordan dette gjøres. I videoen ser vi også noen andre ting, som jeg skal forklare litt om og.
Det første vi legger merke til her er nettverkskartet. Her er det veldig oversiktlig på hvor mange enheter som er koblet til, hvordan de er koblet til, hvordan de forskjellige VLAN'ene henger sammen osv. Den midterste switchen, er hovedswitchen. De svarte linjene som gikk til hovedswitchen, er den kablede kobling, altså kabelen som gikk mellom. De fargede, er VLAN. På denne måten ser vi veldig lett om det fungerer, og om det er koblet riktig sammen. I videoen så vi også at switchen med IP-adressen 192.168.2.23 manglet den blå linjen, eller et VLAN. Dette kan fikses i PCM. Man kan legge til, fjerne og modifisere VLAN via PCM. Dette gjør det veldig greit når man har flere enn 1 switch å forholde seg til, da man kan ordne med VLAN på alle switchene samtidig.
mandag 10. desember 2012
Vlan
Vlan
Vlan, eller Virtual Local Area Network, er en type nettverk
man kan sette opp i switcher, enkelte brannvegger og rutere. Man har et fysisk
nettverk, som man kan dele opp i flere logiske nettverk.
Den første delen av oppgaven var en liten 8-ports HP
ProCurve 1700-8 switch. Til denne
switchen satt vi IP-adressen til 192.168.2.13. Deretter lagde vi fire
forskjellige Vlan. Disse het Vlan 1, Vlan 10, Vlan 20 og Vlan 30. Disse Vlan-ID’ene
brukte vi også til de andre switchene slik at de kunne snakke sammen på tvers. Denne
switchen har også et veldig oversiktlig og lett tilgjengelig web-grensesnitt,
som gjorde det veldig enkelt.
Den andre switchen vi satte opp var en 24-ports HP ProCurve
2524 Switch. Denne var også ganske enkel. Den eneste forskjellen fra den lille
1700-8-switchen, var at vi måtte koble oss til med en seriellkabel. Til denne
brukte vi også et program som heter PuTTY. PuTTY brukes som et alternativ til
Telnet. Vi satte opp samme Vlan som hos 1700-8-switchen.
Den tredje og siste switchen var en Cisco Catalyst 2950
series switch. Denne switchen var veldig annerledes, og trengte litt mer
tilvenning enn de to andre. Den første og kanskje største forskjellen, var at
det var helt kommandobasert. Det vil si at for å sette opp switchen, så måtte
man kunne flere kommandoer. Et eksempel på en slik kommando, er «switchport
mode trunk». Med denne kommandoen setter man valgte porter til trunk-modus,
eller en port som sender informasjonspakker fra alle de forskjellige VLan’ene
videre til for eksempel neste switch. Igjen, på denne switchen hadde vi samme
VLan.
Det som gjenstod, var å koble alle switchene sammen, og
deretter koble de til hovedswitchen som Joost hadde satt opp. Herfra kunne vi
sjekke at switchene snakket sammen, og at PC’ene snakket med switchene. For å
få til det, måtte vi sette PC’en til å ha en fast IP-adresse. Her er en tegning over hvordan nettverker var satt sammen. På denne tegningen mangler Cisco-switchene, for det var ikke alle som kom så langt, og derfor unnlot jeg å ta denne med.
torsdag 22. november 2012
Team Viewer
Team Viewer
Team Viewer er et nytting program for fjernhjelp. Det er det mest kjente programmet for denne bruken, og det mest brukte. Utseende ser profesjonelt ut, men det er veldig enkelt og greit lagt opp. På denne måten kan de aller fleste kunne bruke programmet, og for de med mer avanserte behov, ligger dette også lett til rett.
Installasjon
Installasjonen gikk veldig greit. Ingen skjulte programmer som legges til, eller ubrukelig toolbars. Man fikk også muligheten til å legge til PCen, for enkel adgang via en nettleser. Her måtte man skrive inn et egendefinert passord.
Slik ser det ut når man legger til en PC for enkel tilgang. Det er veldig fort gjort, og man kan legge til så mange PCer som man ønsker, sett at de har Team Viewer installert. Slik får man tilgang til maskiner som står utilgjengelig til, eller for å lettere hjelpe noen.
Grensesnitt

Bilde til høyre viser oss akkurat dette. Her skal jeg koble til en PC. og får valg om hvor mye tilgang jeg skal ha og hvordan jeg skal autentisere meg på den andre PCen. I en bedrift er dette veldig nyttig, da man kanskje ikke skal ha helt full tilgang. Man får også forhåndsinnstilt passordene. Det kan være både positivt og negativt, da sikkerheten minsker med faste passord. På den positive siden er det veldig lett for brukerne å ha det ene passordet å forholde seg til.
Det skal også være mulig å lage snarveier, slik at brukeren må trykke på et ikon for at fjernhjelperen får tilgang.
![]() |
Et eksempel på hvordan man forhåndsinnstiller et passord. |
Når man har koblet seg til brukeren ser det noenlunde slik ut. Nå kan du bruke PCen som vanlig. Den øverste linjen er hvor du finner funksjoner, for eksempel for å restarte bruker-PCen, sende og motta filer, slå på video- og stemmesamtaler. Stort pluss at man dra filer fra det eksterne skrivebordet, til sitt eget. På denne måten kan IT-arbeiderne jobbe effektiv med å oppdatere systemer, legge inn ny programvare eller utføre rutine-vedlikehold.
Hva syns jeg?
Personling liker jeg andre alternativer, som Chrome Eksternt skrivebord bedre. Team Viewer blir rett og slett for luggete for meg. Det henger veldig etter, selv når man utfører enkle operasjoner som å flytte på snarveier. Men, Team Viewer har også funksjoner som jeg liker veldig godt. Da snakker jeg om muligheten til å overføre filer mellom PCene, velge bildekvalitet på det eksterne skrivebordet og muligheten til å ha samtaler over Team Viewer.
tirsdag 20. november 2012
Chrome Eksternt skrivebord
Chrome eksternt skrivebord
Alle som bruker Google Chrome har tilgang til et hav av apps, og dette er en av de med høy nytteverdi. Den brukes til å fjernstyre PCer. Denne appen koster ingenting, både for privat og kommersiell bruk. Dette, og det enkle brukergrensesnittet drar opp veldig. Det er raskt og presist, og klarer alt man slenger på den.
Her ser vi et bilde av grensesnittet. Det er lett å forstå, og har ingen misvisende alternativer. Man har tre alternativer: dele skjermbilde, få tilgang til et delt skjermbilde, og legge til egne datamaskiner. Grensesnittet er lagt opp på en såpass enkel måte, slik at alle skal kunne forstå hvordan man bruker det.
Dette er det grensesnittet man kommer til å bruke mest. Man har to alternativer, som begge er like lette å bruke. For å la en annen koble seg til din pc, er det bare ett eneste tastetrykk på del. Da får man opp en tilkoblingskode som motparten trenger for å koble seg til og se ditt skrivebord. Denne koden består av 12 sifre, og dette gjør tilkoblingen meget sikker.
Når du skal koble til en annen pc, er det like enkelt. Ett tastetrykk på Tilgang. Deretter må du skrive inn den 12-sifrede koden fra motparten. Motparten kan også velge å avslutte tilkoblingen når som helst, og minsker dermed risiko.
Her ser man hvilke datamaskiner man har knyttet opp mot gmail-kontoen sin. Jeg har bare lagt til skolemaskinen, men skal også legge til hjemme-PCen. Det er også lagt mye vekt på sikkerhet på denne delen. For det første må man være pålogget gmail-kontoen sin på begge maskiner. Chrome må også stå oppe, og det er en PIN-kode på minst 6 sifre. Dermed er det lite sannsynlig at noen andre får tilgang. For et firma er dette en veldig god egenskap, da man kan ha en felles gmail-konto for de ansatte. Dette gjør fjernhjelp en hel del enklere. Man kan også kontrollere servere på en veldig enkel måte, samtidig som man får full tilgang.
La oss gå over til noen andre funksjoner som kan være nyttig.
Her ser vi en snarvei jeg lagde. Denne type snarvei kan være veldig nyttig i en bedrift, særlig for IT-avdelingen. Om en ansatt trenger hjelp, ringer de til IT. Der kan IT-arbeideren fortelle den ansatte om å trykke på snarveien «HJELP MEG», og gi koden som trengs. Da er hjelpen mye enklere å gi.
Det gis også veldig klare beskjeder om hva som skjer.
Dette er et eksempel på en slik beskjed. Her står det klart og tydelig hvem skrivebordet deles med, og man har muligheten til å avslutte delingen med et enkelt klikk på musen.
Det gis faktisk så klar beskjed om hvem man deler skrivebordet sitt med, at det står to ganger. Her vises også hurtigtastene som brukes for å avslutte delingen.
Installering
Installeringen er den enkleste av alle fjernhjelpsprogrammene jeg har prøvd. Det er bare å velge den fra Chrome StoreVelge «legg til»
Og vips, så er den der.
Installasjonen tok 1-2 minutter og fungerte perfekt. Det er ikke noe unødvendig programvare som følger med, og ingen irriterende toolbars.
Positive og negative sider
Positive sider:
Meget enkelt å bruke
Rask installasjon
Meget rask og responsiv
Støtter alt av OpenGL-applikasjoner
God sikkerhet
Gratis
Negative sider:
Her er det veldig lite å skrive om, men det jo alltids noe. Det første jeg nevner, er mangelen på full clipboardstøtte. Det vil si, når du kopierer noe på PCen, er du avhengig av å kunne lime det inn, og for en vanlig PC er dette aldri et problem. Når man deler skrivebordet sitt derimot, kan dette bli litt vanskeligere. Jeg savner at man kopiere noe fra klient-maskinen og lime det inn på den andre. Det funker fint på tekst, men ikke hele filer. Om man hadde fått inn denne funksjonen, hadde det vært et mye kraftigere verktøy, og bruksområdet kunne utvides mer.
Det andre er mangelen på tilleggsfunksjoner. Det er ikke noe stort problem, alt funker og det funker overlegent bra. Men jeg skulle ønske klient-maskinen kunne «begrense» tilgangen litt, som for eksempel tilgangen til bildemapper og lignende. Som sagt, ikke noe problem, da de aller fleste utøver en god yrkesmoral og ikke snoker der de ikke skal, og det faktum at klienten alltid kan se hva fjernhjelperen gjør. Allikevel er dette noe som kunne vært implementert i fremtidige versjoner.
Konklusjon
Chrome Eksternt skrivebord har mange positive sider, og overraskende nok, ikke mange negative sider. Dette er et program som passer mange ulike situasjoner, uansett om du jobber i en IT-avdeling, eller om du skal hjelpe bestemor. Det meget enkle grensesnittet plasserer Chrome Eksternt skrivebord helt på toppen.
Når og om de overnevnte funksjonene jeg savnet blir lagt til, blir Chrome Eksternt skrivebord et bedre verktøy, både for privatpersoner og bedrifter, enn det allerede er.
Jeg anbefaler Chrome Eksternt skrivebord til alle som er på utkikk etter et fjernhjelpsprogram, og som har høye krav til brukervennlighet og kvalitet, til ingen kostnad.
Abonner på:
Innlegg (Atom)